מיהו האדם? גוף, נפש וצלם אלהים


מיהו האדם?

המטיריאליסטים יאמרו - האדם הוא גוף, ואין הוכחות לקיומה של רוח או נשמה.

הרוחניים יאמרו - האדם הוא נשמה, והגוף הוא כלי בשבילו, או לחילופין בית כלא.

חסידי הגוף-נפש יאמרו - האדם הוא דואלי, יש בו גם גוף וגם נשמה והם מתקשרים ומתחברים או שהם במאבק מתמיד.


אבל אני רוצה להציע גישה מעט אחרת. 

כפי שאני מבין את המחשבה העתיקה, גם הסינית וגם היהודית - האדם הוא בראש ובראשונה אחד, לא מחולק. והחלוקה לגוף-נפש, עם כמה שהיא נמצאת build in בתרבות שלנו, קיימת בצורה חלקית מאד בתרבויות העתיקות האלו ורק כדרכי ביטוי של האחד. 

כלומר, כפי שאני נוהג להגיד למטופלים, בעיני זה לא בדיוק נכון לטעון שיש קשר בין גוף לנפש, אלא שפשוט מראש אני נוטה לחשוב שאין הפרדה כזאת כמעט בכלל.

ומעבר לכך - בתרבויות הללו האדם האחדותי ("מוניסטי") הזה במהותו, הוא שיקוף וביטוי של דברים שמעבר לו. במחשבה היהודית - הוא ביטוי של האל האחד - צלם אלהים (דוגמאות 3-4 למטה), ובמחשבה הדאואיסטית הסינית - הוא שיקוף וביטוי של העולם והיקום (דוגמה 1).


האם יש לרעיון הזה ביטוי בקליניקה בטיפול ברפואה סינית?

טוב, ברור שכן, כי הטיפול הוא באנשים, ואם חושבים על האדם כישות אחדותית - ככה גם מטפלים בו. זה קשור לסיסמא שמטפלים אוהבים, והיא מאד נכונה: מטפלים באדם ולא בבעיה. 

ואם תופסים את האדם כצלם אלהים או כשיקוף של העולם - זה כבר מכניס בטיפול, וגם בכל קשר עם אנשים, מימד רוחני ומיסטי.

אבל מעבר לזה - לדעתי אם לוקחים את הלך המחשבה הזה ועושים עוד זום-אין לתוך האדם אפשר לראות קשר נוסף לקליניקה של דיקור: בהמון משיטות הדיקור יש מחשבה על חלק מסוים מהגוף כמשקף את כל האדם.[1]  למשל: בכמה משיטות דיקור הקרקפת - רואים את הקרקפת כמשקפת את כל האדם, ובדיקור אוזן - את האוזן. באופן כולל יותר - ניתן לראות יישום של המחשבה הזאת בשיטת הדיקור של מאסטר דונג - שם היא נוכחת מאד, ודרכה בכל חלק בגוף ניתן לראות את האדם השלם.[2]

לדעתי מה שעומד מאחורי היישומים הללו של הדיקור זו אותה המחשבה העתיקה עצמה - שהחלק הוא שלם בפני עצמו, והוא שיקוף וביטוי של השלם הגדול ממנו.



דוגמאות ונספחים:

1. neijing tu, דיאגרמת הנוף הפנימי (תיארוך ומקור לא ידועים לגמרי). מתארת את האדם כהשתקפות של הטבע:


2. סרטון קצר של אלן ווטס, בתשובה מרתקת ומרגשת לשאלה מיהו האדם. תשובה שאפשר למצוא לה סימוכין גם במחשבה המזרחית לגווניה, וגם במיסטיקה של הדתות המונותאיסטיות:


3. המשך והדגמה: שמע ישראל וייחוד האיברים על פי הזהר.


4. בעולם היהודי, הביטוי המובהק למחשבות שהבאתי כאן הוא בריאת האדם ״בצלם אלהים״ והנגזרות מכך. ניתן לקרוא לדוגמה בספרו המקיף של יאיר לורברבוים ״צלם אלהים״, וצירפתי פה גם עבודה יחסית ארוכה שעשיתי בזמנו על ״צלם אלהים״. יש בה פרק שלם שעוסק בשאלה מיהו האדם בדגש על האדם האחדותי (מוניסטי), וגם מעט הקשרים טיפוליים והצעות מעשיות לעבודה תודעתית בעזרת התובנות הללו:

אדם בצלם אלהים.docx




הערות שוליים:
[1]. אפשר לראות בזה מעט דמיון לטכניקה של ההולוגרפיה או לקוד הגנטי של האדם שנמצא בכל תא בגוף [DNA]

[2]. חשוב לי לסייג ולומר, שבבחירה של נקודות דיקור - מתבססים בעיקר על הניסיון הקליני הרב שהצטבר במשך השנים. אבל לפעמים עולה השאלה הקשה: למה זה עובד? מה הרעיון מאחורי זה? איך חשבו להשתמש דווקא בנקודה הזאת לסמפטום הזה? אז לא תמיד יש תשובה פשוטה, אבל הרבה פעמים אפשר לנסות להסביר את הניסיון הקליני באמצעות כמה רעיונות ותיאוריות (למשל, כמו שכתבתי כאן - שיקוף) שעוזרות להבנת הטיפול ולכוונה.



לקביעת טיפולים:
התקשרו 0507672069 או שלחו הודעת whatsapp