טיפולי הפוריות של יצחק ורבקה


אבותינו אברהם ויצחק מסמלים במסורת הקבלית את ספירות החסד והגבורה.

אברהם נמצא בספירת החסד, היותר יאנגית (יאנג 陽: הצבע הלבן בסמל הטאי ג׳י [או אדום בסמלים קדומים], הצד המואר של הגבעה, השמיימי, המתרחב).

יצחק נמצא בספירת הגבורה, היותר יינית (יין 陰: הצבע השחור בסמל הטאי ג׳י, הצד החשוך של הגבעה, הארצי, המצתמצם, המתכווץ)1.

אני רוצה להציע אפשרות לראות את הדבר הזה גם בקשיי הפוריות של אברהם ושרה מול אלה של יצחק ורבקה.

על טיפולי הפוריות של אברהם ושרה כתבתי - לדעתי האבחנה שם היתה סטגנציה (תקיעות), בעיקר סטגנציה מחשבתית, והטיפול של אלהים שם היה לשנות את נקודת המבט שלהם - להוציא את אברהם החוצה, ואפשר גם להוסיף את הצחוק של שרה, שניהם שחרור של העמדה היודעת מדי, יודעת שלא יהיה זרע (מוזמנים לקרוא עוד: טיפולי הפוריות של אברהם ושרה). הטיפול הזה הוא במהותו טיפול ביאנג 陽, והוא מכוון לתנועה יחסית מהירה. אם אני צודק באבחון (כמובן שצריך להקשיב למטופל, לראות ולגעת כדי לאבחן באמת) אז מבחינת טיפול ברפואה סינית ויפנית: האסטרטגיה הטיפולית במקרה כזה תהיה להרפות ולשחרר סטגנציה, ואולי גם לחזק את הלב. מבחינת האיברים ברפואה הסינית הייתי חושב בעיקר על הלב ואולי גם על הכבד, הייתי מצפה לראות במקרה כזה רגישות במרכז החזה, cv17, יכול להיות גם מתחת לכלוב הצלעות, דופק מהיר או מיתרי וכו׳.


עכשיו לעיקר שלנו - הטיפול של יצחק ורבקה

במחשבה על טיפולי הפוריות של יצחק ורבקה אני הולך בעקבות אבי היקר זצ״ל, בספרו ״לחיות תהלים״ שזכיתי לערוך.

הפסוק מתאר את תפילתו של יצחק על עקרותה של רבקה: ״וַיֶּעְתַּר יִצְחָק לַה׳ לְנֹכַח אִשְׁתּוֹ, כִּי עֲקָרָה הִוא; וַיֵּעָתֶר לוֹ ה׳, וַתַּהַר רִבְקָה אִשְׁתּוֹ״ (בראשית כה, כא)

וכך כתב אבא:

״לא בכדי טורח הכתוב לציין בפתח פרשת תולדות: ׳וַיְהִי יִצְחָק, בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, בְּקַחְתּוֹ אֶת-רִבְקָה׳, ולחתום: ׳וְיִצְחָק בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה, בְּלֶדֶת אֹתָם׳. ללמדך כי עתירתו המהפכנית של יצחק נמשכת והולכת עשרים שנה! שוו בנפשכם מה עבר על יצחק ורבקה במשך 20 שנה. כמה רגעי חולשה ומשבר עברו עליו. אך קול קרא לו ״קַוֵּה אֶל־ה', חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ, וְקַוֵּה אֶל־ה'״: אם התפללת ולא נענית, חזור והתפלל והתקדם עוד צעד בדרך אל היעד. כי אתה אשר ידעת לחפור בארות במדבר, תדע גם לחצוב בארות מים מתהומות נפשך במסירות ובהתמדה״. יצחק חופר בארות במדבר, כמשל וכמציאות - ׳וגם אם חפר מטר או שניים ולא מצא מים אינו מתייאש אלא מוסיף וחופר עד אשר יגיע לייעודו וימצא מים חיים׳. (לחיות תהלים, עמ׳ 119-120)

אם נחשוב על התפילה כתהליך טיפולי, התיאור הזה יכול להזכיר מנקודת המבט של הרפואה הסינית טיפול בחסר יין 陰. היין 陰 הוא יותר חומרי (אם אני מנחש נכון וזה המקרה של רבקה ויצחק, אז במקרים דומים גם בבדיקות מערביות בדרך כלל מזהים בעיה ממשית בשחלות, זרע וכו׳) וכדי לחזק יין 陰 נדרשים זמן, מסירות והתמדה. לחזק יין 陰 זה כמו לחפור באר, כמו יצחק, סנטימטר אחרי סנטימטר.

מבחינת טיפולית: האסטרטגיה הטיפולית היא חיזוק יין 陰 כפי שכתבתי. מבחינת האיברים ברפואה הסינית הייתי חושב בעיקר על חולשה של הכליות. הייתי מצפה לראות במקרה כזה חולשה או רגישות בבטן התחתונה, דופק חלש (במיוחד בעמדה של הכליות) ואולי גם איטי וכו׳ (שוב - כמובן שצריך להקשיב למטופל, לראות ולגעת כדי לאבחן באמת). זה טיפול שבדרך כלל לוקח זמן, לא עשרים שנה כמו אצל רבקה ויצחק, אבל כמה חודשים טובים, וכדי לבדוק את יעילותו דרושה הרבה התמדה.


לסיכום: אברהם ויצחק הם יין ויאנג. ניסינו לראות את המאפיינים האלה דרך סיפורי העקרות שלהם ושל נשותיהם ולהבין מתוך כך שתיים מתוך האסטרטגיות הטיפוליות בפוריות ברפואה הסינית והיפנית, לפי שתי אבחנות שונות.2


הערות שוליים:

1. כמעט תמיד זה כך: חסד=יאנג, גבורה=יין. אבל לפעמים זה גם מתהפך, ומאפיינים מסוימים בספירת החסד הם דווקא יותר יינים, ובגבורה הם יותר יאנגים. לדוגמה: מאפיין הרכות הנפשית יותר נוטה לחסד, ובטרמינולוגיה הסינית הוא דווקא נוטה ליין. ולהפך גם כן, הקשיחות חדורת המטרה נוטה יותר לגבורה וליאנג. לכן כשמנסים להשוות בין טרמינולוגיות מרוחקות, אפשר לעשות זאת באופן כללי, אבל צריך להיזהר ולהבין שהשרטוט שלהם יכול להעביר קווים במקומות מעט שונים, ולא הכל חופף לגמרי.

2. כמובן שאם אברהם ושרה או יצחק ורבקה היו מתקשרים אלי - הייתי אומר להם לבוא לקליניקה ולא מאבחן אותם ככה דרך האינטרנט. מאד לא אתי. וגם לא מקצועי. אבל רציתי להעביר כמה נקודות.


 

לקביעת טיפולים:
התקשרו 0507672069 או שלחו הודעת whatsapp