אלהים מתרגל מיינדפולנס



יש לי כמה מטופלים שמתרגלים מיינדפולנס באופן קבוע כדי להתמודד עם הקשיים שלהם, וטוענים שזה מציל להם את איכות החיים: אחת סובלת מפיברומיאלגיה, אחרים מחרדות, PTSD, או פשוט עודף סטרס, בעיות כאב כרוניות וכו׳.. אבל האמת היא שמיינדפולנס (אם רוצים אפשר גם לקרוא לזה בשם המקורי: מדיטציה1) הוא תרגול מומלץ לדעתי לכל אדם. באשר הוא שם.

מה זה מיינדפולנס? אכתוב על זה יותר בסוף, כי אני כבר מת לכתוב על אלהים ועל ישמעאל. אבל אם רוצים לאמל״ק בפשטות: זהו תרגול שבבסיסו מונחת הכוונה להיות נוכחים כאן ועכשיו.


ועכשיו לסיפור ישמעאל - אחד הסיפורים המרגשים בתנ״ך. לדעתי. 

ישמעאל והגר מגורשים אל המדבר. נגמר להם המים. הגר מבינה באימה ששניהם הולכים למות. היא מניחה את ישמעל בצל תחת אחד השיחים, והולכת לשבת ולבכות רחוק ממנו כדי לא לראות בעיניה את מותו. ואז - טוויסט בעלילה - הטרגדיה נמנעת. אלהים שומע את קולו של ישמעאל ופוקח את עיני הגר לראות באר מים:

״וַיִּשְׁמַ֣ע אֱלֹהִים֮ אֶת־ק֣וֹל הַנַּעַר֒ וַיִּקְרָא֩ מַלְאַ֨ךְ אֱלֹהִ֤ים ׀ אֶל־הָגָר֙ מִן־הַשָּׁמַ֔יִם וַיֹּ֥אמֶר לָ֖הּ מַה־לָּ֣ךְ הָגָ֑ר אַל־תִּ֣ירְאִ֔י כִּֽי־שָׁמַ֧ע אֱלֹהִ֛ים אֶל־ק֥וֹל הַנַּ֖עַר בַּאֲשֶׁ֥ר הוּא־שָֽׁם׃ ...

וַיִּפְקַ֤ח אֱלֹהִים֙ אֶת־עֵינֶ֔יהָ וַתֵּ֖רֶא בְּאֵ֣ר מָ֑יִם וַתֵּ֜לֶךְ וַתְּמַלֵּ֤א אֶת־הַחֵ֙מֶת֙ מַ֔יִם וַתַּ֖שְׁקְ אֶת־הַנָּֽעַר״

ומה הקשר למיינדפולנס?

״באשר הוא שם - לְפִי מַעֲשִׂים שֶׁהוּא עוֹשֶׂה עַכְשָׁו הוּא נִדּוֹן, וְלֹא לְפִי מַה שֶּׁהוּא עָתִיד לַעֲשׂוֹת, לְפִי שֶׁהָיוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מְקַטְרְגִים וְאוֹמְרִים: רִבּוֹנו שֶׁל עוֹלָם, מִי שֶׁעָתִיד זַרְעוֹ לְהָמִית בָּנֶיךָ... אַתָּה מַעֲלֶה לוֹ בְּאֵר?! וְהוּא מְשִׁיבָם: עַכְשָׁו מַה הוּא, צַדִּיק אוֹ רָשָׁע? אָמְרוּ לוֹ: צַדִּיק. אָמַר לָהֶם: לְפִי מַעֲשָׂיו שֶׁל עַכְשָׁו אֲנִי דָנוֹ, וְזֶהוּ בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם.״ (רש״י ע״פ ראש השנה ט״ז)

לפי חז״ל - אלהים מתרכז במצב של ישמעאל כאן ועכשיו, ולא משנה לו כרגע מה הוא עשה או יעשה. ובזכות המדיטציה הזאת, והריכוז בכאן ועכשיו, הוא פוקח את עיניה של הגר, מרווה את הצימאון של הגר וישמעל2, וחייהם ניצלים.


אז מה זה מיינדפולס?

כבר אמרנו שמיינדפולנס מטרתו הוא הריכוז בכאן ועכשיו, כלומר: להרגיע מעט את הבאזז של המחשבות שעפות תמיד לעבר ולעתיד3. כנראה שלאלהים לא היתה בעיה להגיע לזה (לפחות לא מוזכרת טכניקה ;) ), אבל איך אנחנו עושים את זה? יש כמובן המון שיטות וטכניקות, אבל אכתוב כאן שלוש טכניקות שאני מתרגל ומדבר עליהן עם מטופלים:

1. להתרכז בנשימה: שאיפה, נשיפה, שאיפה, נשיפה. בתשומת לב. זה בסיס לכל מדיטציה כמעט. מעגן את המודעות בפעילות פיזית קבועה ומתמשכת בקצב יחסית קבוע.

2. להתרכז בגוף: לעבור בגוף חלק חלק, מכפות הרגליים ועד הראש, להקשיב ולשים לב - איך הוא מונח, ומה הוא אומר, ולנשום לכל חלק. אם יש כאב או אי נוחות במקום מסויים - להקשיב לשם ולנשום לשם (אפשר להיעזר לצורך התרגול בפרק שירה - שירת הגוף).

3. להתבונן במחשבות, בנדידת התודעה: להתבונן בנביעת המחשבות, ובשיטוט שלהן. להתבונן  בהן כמו צופה בסרט: לא לרוץ אחריהן, לא להזדהות איתן לגמרי, גם לא להילחם בהן. רק להתבונן - איך הן עולות ודועכות כמו גלים בים. להתבונן בהן ולקבל אותן כפי שהן (הרבה פעמים בתרגול מדיטציה יש איזה מחשבה שהמח צריך להיות ריק לגמרי, דבר שעשוי לגרום להרבה מתרגלים תסכול ומאבק פנימי שרק מרחיק ממנו את הנוכחות הפשוטה בכאן ועכשיו. התרגול הזה יכול לפתור את הקונפליקט).


תרגול נעים. האמינו בעצמכם. האמינו בטוב. יש רק כאן ועכשיו. באשר אתם שם.


1. מיינדפולנס זה תרגול מודרני ומערבי שבעצם לקח את המידיטציות המזרחיות והשאיר את העיקר המנטאלי שלהן. דברים אחרים הוא קצת ניפה, למשל: מסורות כמו צורת ישיבה מסויימת וטכניקות מסורתיות ספיציפיות שהיו מקובלות בהרבה מהמדיטציות.

2. לא אכנס לזה כרגע - אבל אפשר גם לרמוז בסיפור של ישמעאל למושג ״טרישנה״ הבודהיסטי, שמשמעותו צמא או השתוקקות והוא מניע את גלגל הסבל בעולם. לפי הבודהה ע״י ההארה (שמושגת באמצעות מדיטציה) ניתן להשתחרר ממנו.

3. ברפואה הסינית גם כמובן יש התייחסות להשקטה של הshen 神 (רוח, נפש, נשמה, תודעה). יש דימוי של הshen 神 לאגם: ע״פ הרפואה הסינית בצורה בריאה - האגם (כמו הshen 神) שקט ומשקף בצורה ברורה את המציאות. וכאשר יש הפרעה, רוח, פתולוגיה - המים נעכרים, עם גלים, והמציאות משתקפת בצורה מעוותת (כמו ה神 shen שמראה לאדם את המציאות בצורה מעוותת, ולא כפי שהיא). יש עוד טכניקות שונות להשקטת הshen 神, בטיפול בקליניקה ובתרגול. אבל זה לפעם אחרת.



לקביעת טיפולים:
התקשרו 0507672069 או שלחו הודעת whatsapp